" Poligami "

Number of View: 13313
huhuhuhu tak best sungguh tajuk entry kali ini,mintak jauh lah hidup ni dari poligami.kaum lelaki dekat luar sana tentu suka perkataan poligami ni kan.jokegurl memang tak suka kongsi2 ngan orang lain apa yang jokegurl punya.apa pendapat korang kalau hubby korang nak berpoligami ya.agak2 korang izinkan tak ?
 

islam mengharuskan kaum lelaki berpoligami bersebab:
  1. Suami mempunyai dorongan nafsu syahwat yang luar biasa sehinggakan isteri tidak dapat memenuhi keinginannya.
  2. Keadaan isteri yang sentiasa uzur dan sakit.
  3. Membela kaum wanita yang menjadi balu atau janda setelah suami gugur dalam berjihad menegakkan agama Allah. 
  4. Isteri tidak dapat melahirkan zuriat atas sebab kesihatan. 
  
kalau ada kemampuan boleh lah berpoligami tetapi hendaklah adil dari semua aspek.allah Ta`la ada berfirman dalam Surah An Nisa:yang bermaksud:
 
Dan jika kamu takut tidak dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang yatim (bila mana kamu mengahwininya), maka kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi; dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan berlaku adil, maka kahwinilah seorang sahaja, atau budak-budak yang kamu miliki (hamba sahaya). Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.

 

33 thoughts on “" Poligami "”

  1. huhu…yang nih memg lelaki suker…tp bagi aku…sorang pun cam da susah nak jaga…

    bnyak tanggungjawab beb…nak betolkan tulang rusuk yang bengkok…silap haribulan ley patah…

  2. He…..heheheh..

    Poligami memang perkara sulit buat wanita, tetapi ganjarannya pun sangat besar, Surga.

    Mau surga cik?

  3. haish…x boleh2 laki cek, cek sorang je yg punya..hahaha.

    kalau terpaksa darurat nk buat cm mana redha je la.. 🙁

  4. kepada semua org perempuan jangan mudah menolak poligami ni dengan mengatakan benci atau poligami ini suatu yang tidak adil..sebab ini adalah sunnah rasulullah dan ia dibenarkan dalam al-quran…jikalau terus tolak sunnah ini dibimbangkan boleh menyebabkan murtad…

    dan kepada orang lelaki pulak jgn hanya nak menurut hawa nafsu sahaja..ukur baju badan sendiri…berat tanggungjawab nak dipikul kalau berpoligami , isteri seorang pun dah tak termampu nak tanggung…

    fikir-fikirkanlah…

  5. mamadiana (wife) PCL cakap nak kena kerat 18..cuba lah..huhu ,tapi kalau kerat 20 ok jer…hahaha kerat kuku lah..

  6. kalau inna pun,inna tak nak poligami nie..minta2 dijauhkan..

    anyway, just nak kongsi ada ustazah inna dulu kata kalau seorang isteri tu mengizinkan suaminya utk bpoligami, dia akan diberikan payung emas kelak d akhirat..^^

  7. tepuk dada tanya selera…
    kalau dah gatal sangat nak tambah.. kalau di halang pon x gunaaa….
    lu pikir lah sendiri…

  8. Xde ppuan pn yg ske poligami neh. Wahai laki2 d luar sna, jd suami setia ya nnt . Kawen sorg pn dh ckup. Tggjwb korg besar . huhu

  9. percaya kepada konsep "Mr. Right/ Ms. Right" iaitu hanya seorg shj cinta sejati. Menolak poligami

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge